~~MaRI cLiCK kT cNiE KlaU nAk JOin HeArtBEaT ^ ^~~

Monday, January 10, 2011

jERaWAt!!!


assalamualaikum sumer..hehehehe..
bertemu kembali..ngeh99.. 
seperti tajuk d atas, yes!!muka ak da jerawat...
ye ak tau, mcm la muka ak sorg je tumbuh jerawat kan??
hohoho..klo nak tau, mase zaman ak sek menengah, seingat ak, ak x de jerawat tau!
then, ble dah meningkat umo *ye ak mengaku ak dah tua..hukhukhuk..* baru start tumbuh jerawat bagai..huhuhu
maybe ak x pandai jaga muka kot..hahahaha..ke ak dah start menggatal??..hehehehehehehe..
aaiiisssshhh, ble cte psl jerawat nie, romate ak mest ckp.."dah da bf la tu"..bf = boyfren ok..x pon, mest da y berkaitan boyfren..padahal, ak nie mane da bf pon..bestfren da r..tp teman lelaki non ado..hahahahhaa...
ak nie bab2 tu x pernah terpk pon..just focus pd study dulu..lagpon, my mom dah warning awal2 jgn nk dok menggatai..lagpon, ak x nak berkomitmen segala..ak pon x fhm pe y couple2 nie dok berbual?
hhmmm...yup, ak ngaku ak x pernah pon bercouple sepanjang idop ak nie..hehehehehe...klo x caye, meh r tanye saye..btul o x??..hahahahhahaha...

ehhh, pe y ak dok merepek sgt nie??hahahaha
dah jauh ak melalut..kembali kepada tajuk asal..
so, meh layan pe maksud jerawat ea..hehehehehe

the picas is as usual from p.cik google..hehehehe..

check it out!!

Apa itu jerawat?
Jerawat adalah masalah anak muda tetapi ia juga melibatkan orang dewasa. Jerawat terjadi bila kelenjar minyak mengeluarkan terlalu banyak minyak dan sebum di kulit terutamanya di muka , dada dan belakang iaitu kawasan yang mempunyai banyak bulu roma.
Liang minyak yang tersumbat akan menjadi bintik putih jika ia terjadi di bawah kulit atau bintik hitam jika di lapisan luar kulit. Kulit akan menjadi kemerahan jika radang terbentuk di sekeliling liang tersebut.
Lebih besar kawasan radang lebih mudah terbentuk nanah dan akan meninggalakan parut jerawat jika tiada perawatan dan ubat yang sesuai.


Punca jerawat.
  • Faktor hormon terutama untuk perempuan dalam lingkungan umur subur adalah punca utama masalah jerawat. Majoritinya adalah dalam belasan tahun dan awal 20 'an.
  • Faktor seperti ahli keluarga yang banyak jerawat juga memainkan peranan. 
  • Penggunaan pil perancang, ubat steroid, vitamin B12. 
  • Kosmetik, pakaian yang ketat atau apa saja yang menutup liang minyak memberi masalah jerawat di kulit. 
  • Sesetengah dari jerawat timbul dari ketegangan dan stress emosi yang dihadapi setiap hari. Ini mungkin dari penghasilan minyak dan sebum dikulit yang bertambah. 
  • Terdedah kepada asap dan bahan kimia atau faktor alam sekitar seperti cuaca panas.


Petua dan cara menghilangkan jerawat dan mengurangkan masalah darinya.
  • Bahan paling mudah untuk mengeringkan jerawat adalah krim yang mengandungi Benzoyl peroxida. Dalam kepekatan 5 atau 10 peratus ia mengering dan memudahkan sumbatan liang minyak tanggal. Kesannya boleh dilihat dalam tempoh empat hinga enam bulan.
  • Basuh kulit setiap hari tapi jangan terlalu kasar atau kerap.
  • Gunakan pencuci kulit muka yang lembut dan air. Pencuci yang mengandungi granule boleh juga digunakan.
  • Cuba elakkan sauna muka kerana ia mungkin menjadikan jerawat bertambah teruk.
  • Jaga pemakanan anda. Elakkan makanan yang mungkin membuat jerawat lebih teruk. Setiap orang mempunyai alahan kepada jenis makanan yang berlainan dari orang lain.
  • Dapatkan rehat yang cukup kerana jerawat mungkin timbul dari perasaan tertekan, ber masalah dan badan yang letih.
  • Memakai pakaian bersenam atau harian yang longgar. Memakai pakaian ketat, tudung atau headband ketat dari kain yang tidak meresap peluh menambahkan pengeluaran minyak dan risiko jerawat dari kulit berminyak.
  • Pilih fesyen rambut yang tidak terlalu menutup wajah dan jaga rambut supaya tidak berminyak yang biasanya datang dari kulit kepala yang kuat berpeluh. Penggunaan bahan penjagaan rambut berminyak harus dielak. Ikat rambut ketika tidur supaya tidak menutup muka.
  • Guna mekap muka berasaskan air. Beli mekap yang "noncomedogenic" atau "nonacnegenic".
  • Basuh mekap sebelum tidur. Jangan terlalu banyak menggunakan pelembab kulit muka terutamanya waktu malam.
  • Elak cahaya ultra ungu matahari atau lampu. Pendedahan yang melampau atau lama merosakkan kulit dan lapisan kulit akan menjadi tua premature dan menutup liang sebum.
  • Jangan picit jerawat kerana ia akan menambahkan radang pada kulit dan kulit akan menjadi berlubang dan berparut.

so, skunk korg dah tau r kan pe punca n how to prevent kan??
bru ak prasan, mane x tumbuh jerawat..kebelakangan nie ak x guna pencuci muka y ak slaloo gune..sebbnye ak blik ritu terlupa nk bwk blik gak..huhuhuhu..so, cuci gune air je r..heheheheh..salah sindri kan..sape soh x bwk blik..hehehehehe..
ok le, ak rase tu je y ak nk kongsi skunk..len kali ak share n coretkan ag kt cnie..
pengalaman hari2 y ak lalui n x dpt nk ulang lag..just bleh review n if there is something not good, i will betulkan n cuba utk x ulangi lag..huhuhu..
semoga berjumpa lag d entri akan dtg..
ok, daaaaa...assalamualaikum sume..^ ^

pssstttt: maybe next entri ak nk cter serba sedikit psl PSM ak..hehehehe..
moga2 ak dpt menceritakannya d entry berkenaan ea..daaaa..

7 comments:

mohd fauzan said...

peewit
da d pkwe ea tiq
mlu2 plk
spe2?
auw2
hihu

~conangirlz~ said...

x beragak komen..hahaha..
x de r..im single n available la..
focus on study dulu..
hehehehehe...

missfiza said...

ak caye ko xpenah kapel..
same as me~ hehe~~

~conangirlz~ said...

hehehehehe..thnx cik fiza..i like!!
hehehehehe..nnt i buh link u kt blog i k..thnx again dear..^ ^

missfiza said...

ape yg ko suke cik tika??hehe~
apepon welcome my dear...hihi~

missfiza said...

yeay~ ko da letak link blog ak kt page ko...hehe~
thanks also my dear~

~conangirlz~ said...

i like becoz, i dah dpt ur link..nnt i jengah2 sne ea..^ ^