~~MaRI cLiCK kT cNiE KlaU nAk JOin HeArtBEaT ^ ^~~

Thursday, May 6, 2010

Tudung..





Marilah sama-sama memerhatikan beberapa gelaran jenis tudung yang boleh dilihat dalam realiti masyarakat hari ini yang perlu diperbetulkan oleh kalangan kaum hawa:

1.Tudung ‘Mickey Mouse’

-Pemakaian tudung yang hanya menutup bahagian rambut dan kepala tanpa menutup kedua-dua telinga.Barangkali untuk menunjukkan subang atau apa-apa perhiasan. Pemakaian yang lebih teruk ialah apabila tudung tersebut dililit sehingga menampakkan leher.

2.Tudung Lilit

-Jenis tudung ini jika dilihat telah menutup keseluruhan kepala termasuk telinga tetapi tidak dilabuhkan menutup dada dan hanya dililitkan di leher sahaja.Kriteria menutup dada tidak dipenuhi seolah-olah ingin menayangkan kurniaan yang tidak diberikan kepada kaum lelaki.

3.Tudung ‘See Through’

-Salah satu jenis tudung yang popular ini banyak dilihat di merata tempat,kain tudung yang nipis menampakkan leher dan telinga walaupun telah menutup lengkap.Lebih teruk jika tidak memakai anak tudung kerana ianya seperti tiada beza dengan mereka yang tidak bertudung.

4.Tudung Jambul

-Pemakaian jenis ini banyak dipromosikan dalam drama-drama Melayu yakni menutup separuh rambut di bahagian belakang dengan membiarkan yang depannya tersembul keluar seperti jambul unta.

5.Tudung ‘Singlet’

-Tudung yang sempurna tetapi dengan hanya memakai lengan pendek menyebabkan aurat dan lain-lain perhiasan yang sepatutnya ditutup daripada menjadi tatapan umum.Tiada kelongaran hukum tentang penutupan aurat di kawasan awam hatta hanya untuk bersukan.

6.Tudung Saji

-Sekejap pakai,sekejap tidak.Tudung atau lebih tepat dikatakan selendang yang hanya menjadi perhiasan leher.

Boleh dilihat di kenduri-kenduri kematian yang mana selendang tersebut akan turun dan naik diangkat si pemakai seolah-olah menjadikannya seperti tudung mengikut keperluan situasi.


renung2kn lah..

marilah kite same2 berusaha meningkatkan keimanan kite kepada YANG MAHA ESA..kerana tanpa ihsan dariNYA, siapalah kite..jom2 same tingktkan iman [sebenarnye nk ingtkn kt diri sendiri gak..sebb, still jahil n hnyut ngan duniawi shj =( ]

ok, sampey d sini dulu ye..semoga kite bertemu lag d mase akn dtg..assalamualaikum =)

2 comments:

haziq said...

tdung2 yg xbrape ok kau list..
yg ok?? ke memng ade 1 je??
2 yg xlist kn eh??
hoho..

~conangirlz~ said...

y ok nye, mcm y cik tikah abdullah tu..tu lebih baik..ko tgk cre pemakaian dye..dye ialah simbol muslimah..tp ak nie je y x pakai mcm tu..huhuhu..n lg satu..da 1 je y cra y betul utk menutup aurat..so, fhm2 lerr..huhuhuhu...(ko haziq, mcm memerli ak ke ape??)